Canadese regering volgt wereldwijd gesprek over ecocide op de voet.

WhatsApp Afbeelding 2021-01-27 om 16.22.54.jpeg

In haar officiële antwoord op een parlementaire petitie die afgelopen november werd ingediend, heeft de Canadese regering verklaard dat zij "zich inzet om een wereldleider te zijn op het gebied van klimaat, zowel wat betreft milieuactie als vredesbevordering, en de discussies over ecocide op internationaal niveau op de voet zal blijven volgen." Alle details van de petitie en reactie HIER.

De petitie, geïnitieerd door Amita Kuttner en ingediend door Jenica Atwin (Groene Partij) op 19/11/2020, riep de Canadese regering op om "haar steun te betuigen aan een [ecocide] amendement op het Statuut van Rome en te pleiten voor de aanname hiervan op internationaal niveau in de wetenschap dat veel landen zich samen moeten inzetten voor de bescherming van al het leven op aarde op de lange termijn".

Stop Ecocide Canada speelde een belangrijke rol bij het leveren van achtergrondonderzoek en het onder de aandacht brengen van de petitie. Medeoprichter en de met een milieuprijs bekroonde jonge woordvoerder Jamie Hunter gaf het volgende commentaar: "We zijn verheugd dat de Canadese regering heeft aangegeven de ontwikkelingen van een Internationale Ecocide Misdaad te willen volgen. Hoewel het eindresultaat natuurlijk moet zijn dat de Canadese regering dit doel actief steunt, is hun interesse in en kennis van het onderwerp een zeer belangrijke eerste stap."

Discussies over ecocide komen steeds meer op gang in de Canadese politiek. Stop Ecocide Canada is ook in gesprek met vertegenwoordigers van de Liberalen, Conservatieven, NDP en Bloc Quebecois, en het team gaat in gesprek met voorvechters van inheemse rechten en advocaten en organiseert openbare evenementen. Parlementslid Leah Gazan (Nieuwe Democraten) sprak onlangs op een webinar over ecocide in relatie tot inheemse rechten. Ondertussen gaf Annamie Paul, leider van de Groene Partij en advocate, samen met VN-rapporteur David Boyd en wetenschapszender David Suzuki in een openbare toespraak georganiseerd door de Peter Allard School of Law (University of British Columbia), commentaar op de "toenemende beweging en druk om ecocide te erkennen, dat wil zeggen de massale schade en vernietiging van ecosystemen en schade aan de natuur die zowel wijdverspreid als systematisch is" die "ver buiten" haar eigen partij opkomt.

Vorige

Luxemburg: "bereid om de erkenning van ecocide te steunen".

Volgende

ENVI-commissie van het Europees Parlement steunt erkenning van ecocide