Maldiven roept op tot een vijfde internationale misdaad van ecocide

"Hieronder vindt u een persbericht van de regering van de Malediven, dat wij namens hen delen."

De Republiek der Maldiven heeft in haar officiële verklaring voor de Vergadering van Staten die Partij zijn in Den Haag haar steun uitgesproken voor een vijfde internationaal misdrijf, namelijk ecocide. In de verklaring van de eilandnatie, die sinds 2011 partij is bij het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof (ICC), staat te lezen: "Wij geloven dat de tijd rijp is om een amendement op het Statuut van Rome te overwegen dat daden die neerkomen op ecocide strafbaar stelt."

De verklaring werd uitgegeven door de heer Ahmed Saleem, parlementslid en voorzitter van de parlementaire vaste commissie voor klimaatverandering en milieu. Hierin benadrukte hij de levensbedreigende situatie waarin zijn volk zich bevindt en uitte hij kritiek op het gebrek aan internationale actie op het gebied van klimaatverandering. "Er is tien jaar verstreken sinds we de Veiligheidsraad eraan herinnerden dat een gemiddelde zeespiegelstijging van twee meter voldoende zou zijn om de hele Malediven vrijwel onder water te zetten. Toch zien we geen serieuze inspanningen van de kant van grote emitterende landen om de mensheid te redden van de dreigende klimaatcatastrofe. We zien weinig of geen concrete actie op multilateraal niveau om de veranderingen teweeg te brengen die nodig zijn om de gevolgen van de klimaatverandering te voorkomen. We maken ons grote zorgen dat deze passiviteit uiteindelijk zal leiden tot de dood van naties zoals het onze."

De Malediven, een laaggelegen eilandnatie van ongeveer 1200 eilanden in het midden van de Indische Oceaan, is al lange tijd een groot voorstander van klimaatverandering. De ernstige bezorgdheid over de gevolgen van klimaatverandering werd tien jaar geleden, in 2009, wereldwijd onder de aandacht gebracht toen de toenmalige president van het land, Mohamed Nasheed, samen met zijn ministers de eerste kabinetsvergadering onder water ter wereld hield. Dit was een symbolische schreeuw om hulp vanwege de stijgende zeespiegel die een existentiële bedreiging vormt voor de tropische archipel.

De Malediven hebben op veel internationale fora herhaald dat er dringend iets moet worden gedaan aan de klimaatverandering. De regering van de Malediven blijft standvastig in het aanpakken van klimaatveranderingskwesties en het naar voren brengen van deze kwestie in de internationale frontlinie. Tijdens de Blue Leaders Call to Action on Ocean and Climate, die in september in New York werd gehouden, drong president Ibrahim Mohamed Solih er bij de wereldleiders sterk op aan om steun te verlenen aan de sluiting van een robuuste nieuwe internationale overeenkomst in 2020 voor het behoud en beheer van de volle zee om nadelige milieueffecten te voorkomen.

De minister van Buitenlandse Zaken van het land, Abdulla Shahid, benadrukte de impact van klimaatverandering en het langetermijneffect en de bedreiging ervan voor de mensheid, en herinnerde de wereld er in een verklaring voor Climate Diplomacy aan dat kleine eilandstaten misschien als eerste de gevolgen van klimaatverandering voelen, maar als we ons niet verenigen in deze strijd, zullen de gevolgen grotere, meer ontwikkelde landen bereiken.

Eerwaarde Ahmed Saleem merkte tijdens de vergadering van deze week op dat hij teleurgesteld was over de snelheid waarmee internationale gemeenschappen klimaatmaatregelen aanpakken: "Mijn land heeft, samen met andere ecologisch kwetsbare staten, lang gewacht in de hoop dat er op internationaal niveau concrete stappen zouden worden genomen om deze dreigende klimaatnoodtoestand waarmee onze mensen worden geconfronteerd, aan te pakken." Hij merkte verder op dat "het tijd wordt dat gerechtigheid voor slachtoffers van klimaatverandering erkend wordt als onderdeel van het internationale strafrechtsysteem."

De volledige verklaring van de Malediven staat op de ICC-website

BEELD Mr. Ahmed Saleem, parlementslid en voorzitter van de vaste parlementaire commissie klimaatverandering en milieu.

78774836_2733438906676508_8875064723318505472_o.jpg
Vorige

BOEKPRIJS: Durf groots te zijn: Zelfzorg, veerkracht en moed in ongekende tijden.

Volgende

De verhalen van slachtoffers van ecocide worden getoond in Den Haag