meat free mondays onderschrijft stop ecocide

De campagne om mensen bewust te maken van de schadelijke gevolgen van dierlijke landbouw en industriële visserij, Meat Free Mondays, heeft steun betuigd aan Stop Ecocide. Het strafbaar stellen van ecocide zou volgens hen "een game-changer voor de vlees- en vee-industrie kunnen blijken te zijn".

Industriële landbouw en overbevissing vernietigen ecosystemen en destabiliseren het klimaat. Wanneer landbouwpraktijken systematisch het land, de dieren en het evenwicht van levende systemen niet respecteren, dan vindt er ecocide plaats.

Schadelijke activiteiten die onder het misdrijf ecocide zouden kunnen vallen, zijn onder andere: het kappen van regenwoud om weiland te creëren voor industriële veeteelt of om veevoedergewassen te verbouwen; toestaan dat afvloeiend water van fabrieksboerderijen rivieren en waterwegen vervuilt; gewassen besproeien met schadelijke pesticiden; overbevissing en sleepnetvisserij op de zeebodem, en nog veel meer.

"De meeste ontbossing in het Amazonegebied wordt specifiek uitgevoerd voor grootschalige rundvleesproductie, terwijl bodems en insectenpopulaties worden verwoest met pesticiden voor de voederteelt," zegt Jojo Mehta, medeoprichter van de campagne Stop Ecocide. "Als we onze kinderen een leefbare wereld willen teruggeven, kan dit niet zo doorgaan. Er bestaan al gezondere manieren om de wereld te bewerken en te voeden. We moeten niet alleen onze eigen eet- en koopgewoonten veranderen, maar ook de basisregels voor wat moreel en wettelijk aanvaardbaar is. En daar is strafrecht voor nodig.

Mehta voegt eraan toe dat "het heel goed mogelijk is om van ecocide een misdaad te maken, en dat dit al veel eerder had moeten gebeuren", en dat zodra de mensen in gezaghebbende posities te horen krijgen dat het vernietigen van de natuur juridische gevolgen voor hen persoonlijk heeft, "bedrijfspraktijken zullen moeten veranderen, en de natuur en het klimaat kunnen beginnen zich te herstellen".

Met de juiste wetten zouden niet alleen de CEO's van landbouwbedrijven en de regeringsministers die vergunningen afgeven ter verantwoording worden geroepen, maar zouden destructieve landbouwactiviteiten niet langer legitiem gefinancierd worden.

Net zoals Meat Free Mondays aanbeveelt, zijn er veel opties om ons voedselsysteem binnen de grenzen van het milieu te houden, waaronder dieetveranderingen in de richting van gezondere, plantaardige maaltijden (zoals beschreven in een belangrijk onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Nature).

Stop Ecocide is verheugd dat Paul McCartney - medeoprichter van Meat Free Mondays met zijn dochters Mary en Stella - een "Earth Protector" is geworden, naast de bekende acteurs Benedict Cumberbatch en Cara Delevingne en prominente milieuactivisten zoals George Monbiot en Jonathon Porritt. Earth Protectors verklaren hun steun voor het instellen van ecocide als een misdrijf, en doneren eenmalig, maandelijks of jaarlijks voor het juridische en diplomatieke werk dat nodig is om dit voor elkaar te krijgen.

De steun van Meat Free Mondays valt samen met de lancering van twee petities waarin de Britse regering wordt opgeroepen om: haar steun te betuigen om van ecocide een internationaal misdrijf te maken; en ecocide een strafbaar feit te maken in het Verenigd Koninkrijk. Stop Ecocide moedigt hun nieuwe Meat Free Monday aanhangers - en iedereen - aan om beide petities te ondertekenen om ecocide bespreekbaar te maken in het parlement en om zich aan te sluiten bij de Stop Ecocide campagne als Earth Protectors.

Er is steeds meer steun om van ecocide een internationaal misdrijf te maken: in december riepen de kleine eilandstaten Vanuatu en de Malediven op om ecocide serieus in overweging te nemen op de vergadering van het Internationaal Strafhof; in maart drong de Zweedse arbeidersbeweging er bij Zweden op aan om het voortouw te nemen bij het voorstellen ervan; in juni beloofde president Macron van Frankrijk om het op het internationale toneel te verdedigen; kort daarna grepen de Belgische Ecolo-Groen partijen het moment aan om voor te stellen om het misdrijf in België en internationaal in juli.

een audiëntie bij paus francis

stichting greta thunberg doneert aan stichting stop ecocide