Stop Ecocide-logo.png

NIEUWSBRIEF

Stop Ecocide stelt "concrete oplossing" voor klimaat & ecologische noodsituatie voor op Internationale Opstand

Stop Ecocide, de wereldwijde campagne om van ecocide een internationaal misdrijf te maken, zal aanwezig zijn en sprekers hebben op de internationale opstand. Extinction Rebellion heeft verklaard dat het deze maand op vreedzame wijze verschillende belangrijke locaties in het centrum van Londen zal blokkeren totdat aan drie eisen - waarheid, actie en een democratie die geschikt is voor het doel - is voldaan. Geallieerde bewegingen in 60 landen zullen tegelijkertijd actie voeren.

Stop Ecocide beschouwt zichzelf als een aparte maar complementaire campagne, sinds 2017 gevestigd in Stroud, hetzelfde stadje in Cotswold waar ook Extinction Rebellion het levenslicht zag. Jojo Mehta, medeoprichter van Stop Ecocide, zegt: "Grote maatschappelijke verschuivingen - zoals de burgerrechtenbeweging, vrouwen die stemrecht kregen en de afschaffing van de slavenhandel - zijn altijd aangedreven door grote volksmobilisaties, ondersteund door wetswijzigingen. XR en de Jeugdstakingen hebben de wereld wakker geschud. De ecocidewet is een concrete wetgevende oplossing die we nu van onze regeringen kunnen eisen om de aarde en toekomstige generaties te beschermen."

Door ecocide aan te merken als een gruwelijk misdrijf bij het Internationaal Strafhof zou grootschalige en systematische schade aan ecosystemen illegaal worden - door degenen die een superieure verantwoordelijkheid hebben aansprakelijk te stellen voor strafrechtelijke vervolging als individu, net zoals ze dat zouden doen als ze een massamoord zouden hebben bevolen of toegestaan.

"Ecocide gaat niet alleen over CO2-uitstoot", legt Mehta uit. "Het gaat ook over ontbossing, verlies van biodiversiteit, watervervuiling, uitputting van de bodem, overbevissing, industriële landbouw, olielekken. Het criminaliseert elke activiteit die leidt tot wijdverspreid, langdurig of ernstig verlies, schade of vernietiging van ecosystemen, inclusief levenswijzen die afhankelijk zijn van deze ecosystemen. Met deze eenvoudige wetswijziging kan ernstige schade aan de aarde worden voorkomen. Wanneer regeringsministers er niet langer vergunningen voor kunnen afgeven, wanneer verzekeraars er niet langer garant voor kunnen staan, wanneer investeerders er niet langer achter kunnen staan, wanneer CEO's er strafrechtelijk verantwoordelijk voor kunnen worden gehouden, dan zal de schade ophouden. De ecocidewet is het ontbrekende stuk om klimaat- en ecologische rechtvaardigheid te creëren."

Om ecocide toe te voegen aan het Statuut van Rome, het document dat het Internationaal Strafhof regelt, kan elk lid staatshoofd een amendement voorstellen. Met een 2/3 meerderheid kan de wijziging worden aangenomen en worden afgedwongen door degenen die ratificeren (om af te dwingen voor alle leden is een 7/8 meerderheid nodig).

De campagne nodigt mensen uit om "Earth Protectors" te worden door een gift te storten in een Trust Fund dat is gereserveerd om de voortgang van een amendement op het Statuut van Rome inzake ecocide te ondersteunen.

"Het moment van voorstellen is cruciaal", voegt Mehta toe, "want als een ecocidemisdaad aan de horizon zichtbaar wordt, heeft het maatschappelijk middenveld over de hele wereld een krachtige hefboom in handen om druk uit te oefenen op hun eigen regeringen. Daarom hebben we samengewerkt met kleine klimaatgevoelige eilandstaten in de Stille Oceaan die de stimulans en ook de macht hebben om een amendement voor te stellen. Dit is dus niet alleen een geweldig idee - er wordt al over gediscussieerd."

Een ongewoon kenmerk van de campagne is dat het Earth Protectors Trust Fund document in vrijwel elk rechtsgebied ter wereld is geapostilleerd, waardoor het gewicht heeft in een rechtbank. Het is door sommige activisten in strafprocessen gebruikt als primair bewijs van hun status als "Gewetensbezwaarde Beschermer", wat hun mensenrecht op Gewetensvrijheid onderstreept en hen in staat stelt bewijs aan te voeren dat hun motivatie voor het ondernemen van vreedzame directe actie ondersteunt.

Jojo Mehta spreekt op woensdag 9 oktober op verschillende locaties van de Extinction Rebellion in Londen.

Contact: PERS & PR
press@stopecocide.earth

Facebook | Twitter | Instagram | Website

Over Stop Ecocide

Stop Ecocide is een publieksgerichte campagne die wordt beheerd door Ecological Defence Integrity Ltd (EDI), een Britse non-profit organisatie die in 2017 is opgericht met als doel het bevorderen van een internationale wet op ecocide.

Meer juridische en historische informatie is te vinden op www.ecocidelaw.com

Recente berichtgeving:

CBC Radio (vanaf 1min50in)

NY Times

BBC World Service (tussen 8.50-13.08 min)

Al-Jazeera

Paus Franciscus: de aarde vernietigen is een zonde en zou een misdaad moeten zijn.