Voormalig president van Finland, Tarja Halonen, spreekt haar steun uit voor een internationaal misdrijf van ecocide

en een geregistreerde 'aarde beschermer' wordt

Tarja Rechthoekig GeenTags.png

We zijn verheugd de steun van de voormalige president van Finland, Tarja Halonen, te kunnen aankondigen.

Halonen was het eerste vrouwelijke staatshoofd van Finland en bekleedde het presidentschap gedurende twee termijnen (2000-2012). Ze heeft een uitgebreide geschiedenis van milieuwerk op het hoogste VN-niveau.

In een verklaring van krachtige steun zei Halonen: "Het stoppen van Ecocide door middel van internationaal strafrecht is essentieel voor het voortbestaan van onze culturen en economieën en doorslaggevend om wereldwijde ecosystemen met hun soortenvariëteit te beschermen, als de collectieve levensverzekering van de mensheid."

Halonen is zelf jurist van beroep en was de eerste vrouwelijke minister van Buitenlandse Zaken van Finland (1995-2000). Ze was medevoorzitter van de VN-Millenniumtop in 2000, waar de VN-Millenniumdoelen voor ontwikkeling werden aangenomen, en was medevoorzitter van een aantal belangrijke VN-commissies voor duurzame ontwikkeling. Meer recentelijk was ze voorzitter van de Raad van vrouwelijke wereldleiders (2009-2014) en in 2010 werd ze benoemd tot medevoorzitter van het panel op hoog niveau voor mondiale duurzaamheid van de secretaris-generaal van de VN.

Halonen blijft zich inzetten voor kwesties met betrekking tot duurzame ontwikkeling in haar vele andere functies, waaronder die van Global Champion for Disaster Risk Reduction van de VN en als lid van zowel de Leadership Council van het Sustainable Development Solutions Network als van de Pan-Europese Commissie voor Gezondheid en Duurzame Ontwikkeling. Ze is voorzitter van de Lancet-SIGHT Commission on Peaceful Societies through Health and Gender Equality.

We zijn blij president Halonen aan boord te hebben.

ENVI-commissie van het Europees Parlement steunt erkenning van ecocide

Europees Parlement dringt aan op steun om van ecocide een internationaal misdrijf te maken