Onder aanvoering van België steunen parlementariërs wereldwijd de ecocidewet

Resolutie bijna unaniem aangenomen op wereldwijde bijeenkomst van parlementen

IPU32.png

Vandaag heeft de Interparlementaire Unie (IPU), die 179 parlementen over de hele wereld vertegenwoordigt, een resolutie aangenomen waarin alle "parlementen die lid zijn van de IPU , worden opgeroepenhet strafrecht te versterken om wijdverspreide, langdurige en ernstige schade aan het milieu te voorkomen en te bestraffen, ongeacht of die schade in vredestijd of in oorlogstijd is veroorzaakt, en de mogelijkheid te onderzoeken om het misdrijf ecocide te erkennen om de bedreigingen en conflicten als gevolg van klimaatgerelateerde rampen en de gevolgen daarvan te voorkomen". (paragraaf 31) Alle landen steunden de ecocideclausule, behalve India, Nicaragua en Turkije.

Samuel Cogolati, voorzitter van de Belgische delegatie achter dit historische voorstel, was ondubbelzinnig: "Het is de eerste keer dat er zo'n brede internationale consensus is ontstaan voor de erkenning van ecocide als misdaad. Het tij van de politieke opinie is nu met ons."

Deze resolutie volgt op de goedkeuring vorige week van twee belangrijke verslagen in het Europees Parlement met voorstellen over ecocide - een waarin de leden worden opgeroepen om een internationaal misdrijf van ecocide te steunen en een tweede waarin de Commissie wordt opgeroepen om dit in EU-wetgeving op te nemen.

Amper een jaar geleden was het concept van ecocide zo goed als onbekend in België, maar nu is het land koploper in de groeiende beweging om massale vernietiging van de natuur te erkennen als een ernstig misdrijf. Een parlementaire motie in juni 2020, regeringsbeloften in september en een krachtige verklaring aan het Internationaal Strafhof in december hebben van België een belangrijke stem gemaakt in deze snelgroeiende beweging om ecocide te voorkomen via het strafrecht. Met deze stemming bij de Interparlementaire Unie heeft België die pleitbezorging naar een wereldwijd niveau getild.

VK: Ecocide-amendement ingediend op Milieuwet

Europees Parlement stemt om ecocide-wet serieus te nemen