Europees Parlement stemt om ecocide-wet serieus te nemen

Twee verslagen die deze week zijn aangenomen ondersteunen de strafbaarstelling van "ecocide" op EU- en internationaal niveau

EU_stemmen.png

In het Europees Parlement heeft de beweging om massale schade aan en vernietiging van de natuur of "ecocide" strafbaar te stellen deze week een grote sprong voorwaarts gemaakt met sterk ondersteunende stemmen over twee belangrijke verslagen.

Een daarvan was van de commissie Juridische Zaken over de aansprakelijkheid van bedrijven voor milieuschade, en drong er bij de Europese Commissie op aan om "de relevantie van ecocide voor EU-wetgeving en EU-diplomatie te bestuderen" (paragraaf 12) - een belangrijke stap, al lang bepleit door Europarlementariër Marie Toussaint (Groenen/EVA, rechtsboven), die de Ecocide Alliance coördineert, een internationale alliantie van parlementariërs voor de erkenning van ecocide. Dit komt niet lang nadat het prestigieuze European Law Institute een project goedkeurde om een modelwet voor ecocide op te stellen voor mogelijke toepassing in de EU.

"De Europese Unie moet haar belofte nakomen om een wereldleider te zijn op het gebied van rechtvaardigheid en bescherming van de levende wereld," zei mevrouw Toussaint. "We hebben onvermoeibaar gewerkt om ecocide bespreekbaar te maken en aan te nemen. Het moment is gekomen om het te veroordelen als een ernstig misdrijf."

Ze vervolgde: "Het kan enige tijd duren om concrete erkenning in de Europese wetgeving tot stand te brengen, maar we zullen deze parlementaire eis niet onopgemerkt voorbij laten gaan. De Europese Commissie en alle Europese leiders moeten actie ondernemen - en daar zullen wij voor zorgen."

Ondertussen werd in een ander rapport van de commissie Buitenlandse Zaken over de effecten van klimaatverandering op mensenrechten en de rol van milieuactivisten in deze zaak besloten om "de EU en haar lidstatenaan te moedigeneen moedig initiatief te nemen ... om binnen het Internationaal Strafhof (ICC) de weg vrij te maken voor nieuwe onderhandelingen tussen de partijen met het oog op de erkenning van 'ecocide' als een internationaal misdrijf onder het Statuut van Rome" (paragraaf 11). Deze benadering van het strafbaar stellen van ecocide is precies de benadering die wordt nagestreefd door Stop Ecocide International, de wereldwijde campagne die mede is opgericht door Jojo Mehta (linksboven) en de visionaire Britse advocaat Polly Higgins.

"Het is enorm bemoedigend om te zien dat het Europees Parlement ecocide serieus neemt," zei Mehta. "Politici over de hele wereld worden zich bewust van het feit dat we collectief op een ramp afstevenen als we niet snel onze koers bijstellen. Een afdwingbaar afschrikmiddel zoals het strafrecht kan voor die koerscorrectie zorgen. Een misdrijf van ecocide zou een vangrail creëren voor bedrijfspraktijken en zou regeringen ook in staat stellen om bestaande wetten beter te handhaven. Dat had al veel eerder moeten gebeuren.

Mehta is voorzitter van het panel van onafhankelijke deskundigen voor de juridische definitie van ecocide, dat in opdracht van de Stop Ecocide Foundation een amendement moet opstellen op het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof om daarin een misdrijf ecocide op te nemen. Het panel werd vorig jaar bijeengeroepen naar aanleiding van een verzoek van Zweedse parlementariërs.

Steun voor een ecocidewet die massale schade aan en vernietiging van ecosystemen strafbaar stelt, wint wereldwijd aan kracht met geregistreerde belangstelling van zowel eilandstaten (Vanuatu en de Malediven) als Europese staten (Frankrijk, België, Finland, Spanje, Luxemburg). Het werd gesteund door prominenten zoals de paus, Greta Thunberg en Dr. Jane Goodall. België is het eerste Europese land dat ecocide strafbaar heeft gesteld bij het Internationaal Strafhof.

Er is momenteel geen wettelijk kader om ecocide op internationaal niveau aan te pakken en dus ook geen systeem om beleidsmakers uit het bedrijfsleven en de overheid verantwoordelijk te stellen voor milieuschade en -misbruik zoals olielekkages, massale ontbossing, schade aan de oceanen of ernstige waterverontreiniging. Door ecocide in het internationaal recht te verankeren, kunnen de daders berecht worden door het Internationaal Strafhof of een ander rechtsgebied dat dit verdrag heeft geratificeerd.

Je kunt op de hoogte blijven van Stop Ecocide International op: Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram. Word lid van de mailinglijst.

Opmerkingen van de redactie:

Stop Ecocide, in 2017 mede opgericht door advocaat en juridisch pionier wijlen Polly Higgins en huidig uitvoerend directeur Jojo Mehta, promoot en faciliteert stappen om van ecocide een misdaad te maken bij het Internationaal Strafhof (ICC) om verwoesting van de natuur te voorkomen en zo de toekomst van het leven op aarde te beschermen. Het is de enige wereldwijde NGO met deze exclusieve focus.

Stop Ecocide International heeft een groeiend netwerk van communicatieteams over de hele wereld en websites in meerdere talen. Een groeiend aantal ICC lidstaten (en ook de Paus en de EU) hebben publiekelijk interesse getoond in een internationaal misdrijf van ecocide.

Deze vooruitgang is bereikt via het campagneverhaal van Stop Ecocide in combinatie met sterke juridische, diplomatieke en grassroots samenwerkingen. Het werk bevindt zich op het snijvlak van deze drie gebieden en is daardoor in staat om zowel het wereldwijde gesprek te beïnvloeden als te versterken.

Onder aanvoering van België steunen parlementariërs wereldwijd de ecocidewet

De schijnbare verwarring van de Franse regering toont aan waarom ecocide een INTERNATIONALE misdaad zou moeten zijn