WhatsApp Afbeelding 2020-12-22 om 21.35.30.jpeg

De parlementaire commissie buitenlandse zaken van Spanje heeft zojuist een resolutie aangenomen waarin de regering wordt opgeroepen om de mogelijkheid te bestuderen om ecocide op nationaal en internationaal niveau strafbaar te stellen. De resolutie bestaat uit 3 delen en dringt er bij de Spaanse regering op aan om:

1. De mogelijkheid bestuderen om voor te stellen het misdrijf ecocide in het Spaanse strafrecht op te nemen.

2. De mogelijkheid bestuderen om het initiatief van Vanuatu en de Malediven te steunen om het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof zodanig te wijzigen dat het misdrijf ecocide erin wordt opgenomen.

3. 3. Onderzoek de mogelijkheid om amendementen op het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof voor te stellen om het misdrijf ecocide erin op te nemen.

De resolutie werd aan de commissie voorgesteld door de parlementsleden Mariona Illamola en Jaume Alonso-Cuevillas van de Junts Per Catalunya partij. De oorspronkelijke motie was sterker geformuleerd en drong er bij de Spaanse regering op aan om daadwerkelijk een nationale en internationale ecocidewet voor te stellen. Met een wijziging om "de mogelijkheid te bestuderen" om dit te doen, werd een sterke meerderheid bereikt in de commissie, waarbij op één na alle vertegenwoordigde partijen de resulterende motie steunden.

Europees Parlement dringt aan op steun om van ecocide een internationaal misdrijf te maken